„Nemusíš získavať svoju hodnotu ničím. Ty ju už máš. Je v tebe, ty si vzácna! “ – rozhovor so Som nevädza

Projekt Som nevädza prináša otvorene a do hĺbky svedectvá mnohých žien, ktoré hovoria o poruche príjmu potravy či depresiách, o ktorých sa bežne v spoločnosti veľmi nehovorí. Vyspovedali sme zakladateľku projektu Lucku, ktorá nám otvorene porozprávala ako projekt funguje, s čím najčastejšie ženy bojujú a prečo sa rozhodla založiť tento projekt pre ženy.

1.Predstav sa nám v krátkosti, kto si, čomu sa venuješ, čo je tvoja najväčšia srdcovka?

Moje meno je Lucia Kuková, mám 25 rokov a žijem v Banskej Bystrici so svojím manželom a synčekom. Na vysokej škole som vyštudovala za zdravotnú sestru. Momentálne sa venujem najmä môjmu synčekovi a popri tom pomáham v niektorých projektoch.

2. Prečo a ako vznikol tvoj projekt Som Nevädza ? Čo bolo spúšťačom venovať sa práve tejto téme?

Projekt Som nevädza vznikol na podnet toho, že mne veľmi blízkej osobe diagnostikovali anorexiu. Celý proces od popierania, samotnej liečby je veľmi, veľmi náročný. Ľudia si častokrát neuvedomujú, že psychické ochorenie môže zabíjať a ničiť rodiny a životy neskutočne krutým spôsobom. Zároveň ma šokovalo ako často si najmä dievčatá a ženy prechádzajú takýmto ochorením samé, či už poruchami príjmu potravy, depresiami. Chcela som zvýšiť povedomie o týchto ochoreniach, o potrebe rodiny, spoločnosti, ktorá ukazuje zdravé vzory pre sebavedomie. A tými vzormi sme my všetci, pretože keby „spovedám“ kohokoľvek, vždy vie na sebe nájsť dobré a nádherné vlastnosti a to je vlastne cieľ. Uvedomiť si, že nikto nie je dokonalý, že sme všetci spoločne na ceste a je normálne zlyhať, no normálne je aj opäť vstať a bojovať.

View this post on Instagram

Story 13, Anka◽️ Ikdyž se v mých dětských vzpomínkách k rodičům vážou pouze hádky, křik a strach, stejně jsem jejich rozvod nesla těžko. A vůbec tomu nepřidalo to, že k němu došlo zrovna v době, kdy jsem nastupovala na novou školu, plná nejistot a nenávisti od bývalých spolužaček, které pro mne dříve byly nejlepšími kamarádkami. Chtěla jsem být v něčem dobrá, vyjímečná… ale se známkami to nešlo, ve sportu, kterému jsem se věnovala také ne, narozdíl od dětí matčina nového přítele. A tak jsem si řekla, že budu alespoň “hezká a hubená”. Prvních shozených pět kilo bylo pro moji vůli neskutečným hnacím motorem. Brala jsem to jako začátek mého nového “lepšího” života, “lepšího já”. Čím více mne okolí chvalilo moji postavu, tím více jsem se utvrzovala v tom, ze do své staré váhy se již nemohu znovu vrátit. 🦋🦋🦋 Nastolila jsem si tvrdý režim. Denně příjem 500kcal, 4 hodiny cvičení, 25km výšlap se psem. Měla jsem silný hlad ale moje vůle byla silnější. Nevenovala jsem pozornost ani věcem jako byla ztráta menstruace, jediné, co bylo podstatné byla čísla na váze – jak na osobní, tak na kuchyňské. Tímto způsobem života jsem přes letní prázdniny zhubla 15kilo. Ve škole si toho všichni všimli ale jejich poznámky jsem si vykladala jako pochvaly. Jít po prázdninách do školy pro mne představovalo velké obavy, ze nebudu mit tolik času cvičit a budu znovu “tlustá”. Proto jsem cvocila i v hodinách, tajne na záchodech. V listopadu 2016 se moje váha ukazovala uz jen 42kg. Nemohla jsem uz ani sedět na židli, jelikož jsem byla příliš hubena a ze sezení jsem mela modřiny. Byla mi stále zima a i doma jsem chodila v bundě a rukavicich. Návštěvu lékaře jsem ale odmítala. Ze školy však přišel jasný telefonát – pokud situaci nebudeme řešit, předají nás sociálce. A tak mi mamka domluvila schůzku u nutriční terapeutky – její stanovisko bylo jasné. Buď do dvou týdnu priberu, nebo me pošle na léčení. Nemocnice pro mne byla stejně tak nepřípustná jako vyšší váha. Proto jsem před další kontrolou vypila 2litry vody a tímto stylem se odeslání do léčebny vyhla. Myslela jsem si, ze se mi to tímto stylem bude dařit i nadále. Jenže jednoho dne (pokračovanie v komentároch)⬇️

A post shared by Som Nevädza (@som_nevadza) on

3. Aké najčastejšie témy sa riešia v tvojom projekte ?

Najčastejšie témy boli na začiatku poruchy príjmu potravy, či depresie. Momentálne som vypracovala e-learningovú prednášku o sebavedomí pre projekt Show your talent a z toho teraz vypracovávam aj posty pre Nevädzu.

4. Čo si myslíš, prečo sa ženy cítia nedostatočné a trápia sa kvôli vzhľadu ? Čo je vo výchove dievčat stále zle a čo by sme mali my ženy (ako raz aj mamy) zlepšovať ?

Podľa mňa je úplne najväčší základ v rodine. Rodičia by mali svoje deti viesť ku zdravému sebavedomiu. Milovať ich a dávať im to najavo a to hlavne tráviť s nimi, čo najviac času (bez mobilu). A keď zlyháme vo výchove, je dobré ukázať, že aj my sa vieme pomýliť a požiadať o odpustenie. (Odporúčam zhliadnúť český projekt Nevýchova). 

Ženy sa často porovnávajú a majú nereálne očakávania od seba aj od ľudí. Prijatie seba samej je podľa mňa jedna veľká individuálna cesta, na ktorú neexistuje návod. No ja verím, že každý z nás je stvorený jedinečne a krásne a vždy máme okolo seba ľudí, ktorým na nás záleží (treba si to poriadne všímať a byť za to vďačný). A keď sa niekomu nepáčiš? Tak nech sa nepozerá. 😀 No ty sa pozeraj, ľúb sa, pokojne si kúp peknú sukňu a rob veci, čo ťa tešia.

5. Mnoho žien sa ešte stále hľadá a myslí si, že svoju identitu nájde vo vysnívanom vzťahu a v partnerovi. Čo by si odkázala týmto ženám?

Nikdy, naozaj nikdy nehľadaj svoju hodnou v mužoch! Pretože, ak o nej pochybuješ ty sama, tak pravdepodobne ju ten muž iba pošliape ešte viac, Aj keby ti dal modré z neba, ty tomu aj tak dlhodobo neuveríš.

6. Ako prijať samého seba ? Aké kroky by mal podniknúť človek ? Máš nejaké overené kroky na základe skúsenosti?

Získať vnútorný pokoj. Vážiť si hodnotu svojho času. Vedieť oddychovať. Používať rozum. Sebaláska. Nehľadať svoju cenu v mužoch. Neporovnávať sa. Poznať hodnotu ostatných. Využívať neúspechy na svoj osobný rast. Byť vďačný. Vnímať svoje úspechy. To sú moje kroky. 😊 

7. Ako vyzerá tvoj bežný deň a čo je tvojou obľúbenou psychohygienou ?

Skutočnosť je veľmi vtipná, pretože môj bežný deň sa s príchodom malého synčeka rapídne zmenil. :)) Klasicky mamkovské povinnosti a veci okolo domácnosti. No mne vyhovuje ráno vstať skôr, pomodliť sa, čítať Písmo, potom cvičím. Tak sa pripravujem do nového dňa. Bez toho je pre mňa náročné fungovať naplno. A počas týždňa, vždy večer striedame činnosti, napríklad rande iba s manželom, rodinné výlety a návštevy, službu v spoločenstve. Chodíme aj von sami, napríklad len ja s kamarátkami alebo manžel s kamarátmi. 😊 Je to super psychohygiena a ako tak (samozrejme to nie je pravidelné podľa rozpisu) sa nám darí udržiavať priateľstvá, vzťahy a manželstvo aj počas dieťatka. No k tomu by som ešte dodala, že vždy závisí v akom veku dieťatko je. Pretože je normálne, že niekedy veci jednoducho podľa plánu nefungujú. No a ja vo „voľnom čase“ ( :D, ktorý nemám) rada skladám piesne, čítam, tvorím a hlavne snívam. 

8. Hovorí sa, že tým, čím kŕmime svoju dušu, takými sa stávame. Kde ty nachádzaš svoju inšpiráciu – zdroj ako byť lepšou ženou ?

Pre mňa sú veľkou inšpiráciou moje priateľky, ženy, ktoré ma obklopujú.

9. Aké knihy alebo podcasty o sebaprijatí by si odporučila ženám pre inšpiráciu ?

Veľmi známa kniha Očarujúca a knihy od spisovateľky Francine Rivers. No, ja čítam všetko možné. Myslím si, že keď máme otvorené srdce, môžeme sa inšpirovať skoro všade. 😊

10. Čo by si chcela odkázať čitateľom tohto článku ?

Nežeňme sa za dokonalosťou. Snaha o dokonalosť a bezchybnosť prináša smrť, no jedinečnosť povzbudzuje k životu a kráse. Majme sa radi takí, akí sme a zveľaďujme, čo môžeme. Nech náš život je viac než neustála honba v tom niečo dokazovať a zabudneme pri tom žiť. A ďakujem za možnosť s vami zdieľať môj život. Je to pre mňa česť.

Lucku a jej projekt nájdeš na sociálnych sieťach pod názvom Som nevädza